Stress symptomer

Der er forskel på hvor alvorlige stresssymptomer er. Og det er forskelligt hvad der stresser forskellige personer.

Symptomerne kan deles op i grønne, gule og røde symptomer.

De grønne symptomer er ”her og nu” stress og nogle vi oftest oplever. De opstår fx når vi bliver nervøse til en eksamen eller glæder os til noget vigtigt fx et bryllup.

De gule symptomer er mere alvorlige, og du bør stoppe op, med mindre du laver noget meget vigtigt. Her begynder det at blive mere kritisk, da det ikke er en midlertidig stress, men noget der har varet en længere periode på fx nogle uger.

De røde symptomer betyder stop. Du bør ikke under normale omstændigheder opleve røde symptomer, og hvis du gør det, så bør du sætte ind overfor din stress. Her er stressen gået over og blevet kronisk og du har belastet kroppen oven en lang periode uden at ændre på din hverdag.

Grønt betyder OK:

  • Midlertidig hjertebanken
  • Midlertidig rysten eller tics
  • Sveder
  • Tørhed i munden
  • ”Sommerfugle i maven”
  • Knugen i brystet / maven
  • Tissetrang
  • Anspændthed

Gult betyder PAS PÅ/VÆR OPMÆRKSOM:

  • Træthed
  • Sover dårligt om natten
  • Tænker hele tiden
  • Uro i kroppen
  • Indre modstand / modvilje
  • Irritabel
  • Lettere til tårer
  • Indesluttet

Rødt betyder STOP HELT OP:

  • Glemmer ting / fraværende
  • Eksem / sygdom forværres
  • Uforklarlige smerter
  • Mindre social
  • Større forbrug af stimulanser
  • Aggressiv
  • Mave og tarm problemer
  • Blødningsforstyrrelser